לשבת על כוס קפה, להרגיש ביחד 

מאת: קרן אוחיון בשיתוף עמותת ״רקפת״

 

ארגון הבריאות העולמי הכריז שאחד מכל ארבעה אנשים יחווה את השפעת "מגפת הבדידות". אם בעבר חשבנו שהבדידות היא תופעה ששייכת לקשישים וקשישות ולאנשים עריריים בלבד, כעת ניתן להבין שבעידן המודרני תופעת הבדידות חוצה מגדרים, מגזרים וגילים. בהשפעות הבדידות אפשר להבחין בקרב נשים וגברים, החל בילדים ונוער, דרך צעירים וצעירות ועד אנשים ונשים בגיל הבוגר. לפיכך, הבדידות הפכה לתופעה החברתית הבולטת של העידן הנוכחי ולבעיה שהחברה המודרנית עוסקת בה רבות והיא נחשבת לאתגר מרכזי בתחום בריאות הציבור. 

באופן אירוני משהו, דווקא העידן הדיגיטלי, שמציע מגוון כלים מתקדמים, חדשניים וטכנולוגיים לתקשורת וחיבורים, תרם להגברת תופעת הבדידות: בעידן הנוכחי הרוב המוחלט של בני ובנות האדם מוצאים את עצמם בחיבור מתמשך למסכים, הן לצרכים מקצועיים כמו עבודה, לימודים וכדומה (אפילו פגישות אפשר לקיים אונליין דרך זום או טימס), והן לצרכים חברתיים, באמצעות הרשתות החברתיות, תוכנות קשר כמו וואטסאפ ואחרות. הדוגמאות הן רבות אבל בשורה התחתונה, נשים וגברים בעידן המודרני נמצאים יותר ויותר מול מסך ופחות במפגשים פרונטליים עם קולגות, חברים וחברות ואפילו בני ובנות משפחה. להתנהלות התקשורתית הזו, נוסף גם רגש, שרבים רואים בו כשלילי, המלווה את החשיפה היומיומית לחיים של אחרות ואחרים, שלא פעם גורמת לתחושה של חסר ופספוס בעולמם הפרטי. החסר הזה עלול לגרום לחוויה סובייקטיבית של בדידות.

 

 

 

 

מהי בדידות בעצם?

הבדידות היא מצב חברתי-רגשי של האינדיבידואל המבטא תחושת ריחוק וחוסר השתייכות, אל מול הכמיהה להיות ולהרגיש חלק. הבדידות, לכן, היא חוויה ותחושה סובייקטיבית, והיא משקפת את הפער בין הרצוי למצוי אצל הפרט שחווה אותה כבדידות חברתית. הפער בין השאיפות ותפיסות העולם של הפרט לבין המציאות בפועל, הוא זה שיוצר את תחושת הבדידות המכאיבה.

כך למשל, מחקרים מראים שנשים חוות בדידות יותר מגברים – כי הציפייה והצורך שלהן בחיבורים ושייכות גבוהה יותר. באופן דומה, מפתיע לגלות שדווקא במדינות חמות וידידותיות כמו ישראל, איטליה, יוון מעידים יותר אנשים על עצמם כבודדים מאשר במדינות המאופיינות במזג קר ומרוחק, בהן הציפייה היא נמוכה יותר, מלכתחילה.

 

כיוון שמדובר בתופעה סובייקטיבית, בדידות של אחד היא לא בדידות של אחר, ומצב חברתי שהאחד תופס כמספק ונעים – מישהו אחר יכול לחוות כבדידות איומה וכואבת. באופן דומה, אפשר להיות מוקף במשפחה אבל להרגיש בדידות, אפשר להיות חלק מחוג חברים וחברות ולהרגיש בודד. אבל גם אם אצל כל אחד ואחת הבדידות תיחווה אחרת - המשותף לכולם הוא הרצון בשייכות, הכמיהה לקשרים אנושיים ולהרגשה של חיבור, נאהבות, פופולאריות ובכלל, כל אחד ואחת רוצים להרגיש ולהיות רצויים. כשהתפיסה של אדם את מצבו החברתי כמצב  של אי אהבה או מקובלות, של ריחוק או דחייה, החוויה המתקבלת היא חוויה של עצב, החמצה וריקנות, תחושות שמיתרגמות במוח האנושי ובלב כמובן, לבדידות.

ועוד דבר: פעילות, בעיקר אינטנסיבית, ברשתות החברתיות עלולה להעצים את תופעת הבדידות שכן הרשתות מציגות לעיתים מצג שווא, של מציאות נשאפת בה הכל נראה טוב, זוהר ומושלם, בשעה שלמתבוננים מהצד בה נדמה שרק אצלם לא כך הדבר.

 

הבדידות – מגפה עולמית

כאמור, ארגון הבריאות העולמי הכריז כי 1 מכל 4 אנשים בעולם יושפע מ"מגפת הבדידות". בדידות היא בעיה כואבת עם השלכות שגובות מחירים הן מהפרט והן מהחברה כולה, בעיקר לאור שחרדה חברתית ודפוסים של הימנעות חברתית מביאים לבדידות. לפי מדדי ה-  DSM(ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי), חרדה חברתית היא ההפרעה הנפוצה ביותר מבין הפרעות החרדה של העת המודרנית. חרדה חברתית מתאפיינת בדפוסים של הימנעות וריחוק חברתי, שעלולים לאורך זמן להוביל לניתוק ובדידות. החרדה והבדידות פוגעות ביצירה ובשימור קשרים, בתפקוד האישי והחברתי ובהתפתחות האישית. מחקרים אף מראים שלתופעה ישנה השפעה על התפוקה הכלכלית של יחידים ושל חברות, והשפעה על הצמיחה וההתפתחות הכלכלית של המדינה, בשל קושי תפקודי והימנעות מהתפתחות וצמיחה מקצועית, תעסוקתית. המצב מחמיר כאשר הוא אינו זוכה לטיפול נאות, והתוצאות עלולות להגיע עד כדי פגיעה בהתפתחות הרגשית והמנטלית ובבריאות הנפשית והפיזית. עם זאת, לא מדובר בגזרת גורל – ויש הרבה מה לעשות. ולכן לכל אחד ואחת מאיתנו יש תפקיד – וישנה גם היכולת לעזור ולהילחם בתופעה, העלולה לפגוע בכולנו, כחברה.

 

קפה קטן, חיבור גדול

קפה עלית שמה לעצמה למטרה חברתית לסייע בצמצום תחושת הבדידות בישראל ע"י עידוד חיבורים בין אנשים - על כוס קפה. כי מה יותר מתאים מקפה ליצירת חוויות משותפות ותחושת שייכות?

מאז ומתמיד קפה חיבר בין אנשים. לפתוח את הלב - על קפה עם חברה, לפתור סוגיות עם קולגות - על קפה בהפסקה, וגם לצאת לטייל עם החברים ולדאוג לפינג'אן וקפה כדי ליהנות מהטבע – ביחד, על קפה.